حدیث هایی در مورد راز

آبدارچی هیئت

حدیث هایی در مورد راز


 

 

رازهای درونی

1- حضرت امام جواد (علیه السّلام) از جدّش حدیث کرده اند که فرمودند:  آدمی در زیر زبان خود پنهان است یعنی زبان می تواند با اراده یا بی اراده راز آدمی را فاش کند و سرّ نهان را آشکار نماید.

منبع : بحار جلد 17 ص101

2- حضرت امام علی (علیه السّلام) می فرمودند: از گفتار های غیر ضروری پرهیز کن زیرا آن سخنان عیوب باطنی تو را آشکار می کند و دشمنان آرام را بر ضدّ تو تهییج می نماید.

    منبع : غرراحکم ص155

قصه معروف بو علی سینا و بیمار عاشق

3- بوعلی سینا بر بالین بیماری آمد که در ضمیر پنهان عشق سوزانی داشت و نمی توانست به زبان بیاورد. نبض او را در دست گرفت و کسیکه نام های محلات شهر ها را می دانست یک یک آن ها را به زبان آورد. چون بنام یکی از محلات رسید نبض بیمار حرکت شدیدی کرد. بو علی دستور داد کوچه های این محل را نام برند. نام یکی از کوچه ها نیز نبض مریض را به سختی حرکت داد. خلاصه نام اشخاص آن خانه را بردند تا نام دختری را به زبان آوردند، نبض حرکت شدیدی کرد. بو علی گفت این بیمار به دختری که در فلان منزل است دل بسته و عاشق است. بو علی سینا از راه حرکات نبض به عشق پنهانی که در ضمیر مخفی مریض بود واقف شد.

منبع : لغت نامه ی دهخدا ((ابوعلی )) ص644

احیا فطریات

4- یکی از وظایف بزرگ پیامبران الهی بیدار کردن فطریات بشر و به کار انداختن سرمایه های الهی انسانست. حضرت امام علی (علیه السّلام) در این باره فرموده اند:خداوند پیامبران خود را برانگیخت و پیاپی بین مردم فرستاد تا بشر را به اداء پیمان فطرت وادارند و نعمت های فراموش شده ی خدا را یادآوری کنند و با فعالیت های تبلیغی خود نیرو های نهفته ی عقل مردم را برانگیخته و به کار اندازند.

منبع : نهج البلاغه ملا فتح الله ص37

کتمان و حفظ اسرار

5- حضرت علی بن الحسین (علیه السّلام) فرموده اند:من دوست دارم برای دو خصلت بد که در شیعه ی ما هست، گوشت استخوان دستم را عوض بدهم تا رفع شوند: کج خلقی و کم سرنگهداری( تنگ حوصله ای و کمی سرپوشی).

منبع: اصول کافی جلد 4،ص655

6- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: مردم به دو خصلت فرمان یافتند و هر دو را ضایع کردند و به وسیله ی ضایع کردن آنها بی همه چیز شدند، و آن دو: صبر است و راز نگهداری.

منبع: اصول کافی جلد 4،ص655

7- عمار گوید، حضرت امام صادق (علیه السّلام) به من فرمودند: خبر دادی بدانچه من به تو خبر دادم احدی را؟ گفتم: نه، جز به سلیمان  بن خالد. فرمودند: خوب کردی، آیا نشنیدی گفته شاعر را: راز من و تو به سومی سر نزند *** هر راز که بگذرد ز دو فاش شود

منبع: اصول کافی جلد 4،ص661

8- ابی بصیر گوید، شنیدم  حضرت امام صادق (علیه السّلام) می فرمودند: رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند : خوشا بر بنده گمنام ،خدا او را شناسد و مردم او را نشناسند، آنانند چراغها ی هدایت وسرچشمه های دانش، به واسطه آنها  هر فتنه  تیره و تاری بر طرف گردد، فاش کن و پرده بردار از اسرار نیستند  و ناسپاس  و ریاکار و خود نما نیستند.

منبع: اصول کافی جلد 4،ص663

9- حضرت امیر المومنین (علیه السّلام) فرمودند: خوشا بر هر بنده گمنامی  که  به او اعتنا نکنند، مردم را بشناسد و مردم او را نشناسند، خدا او را به رضامندی از وی بشناسد، آنان چراغهای هدایتند، هر فتنه  ظلمانی از آنها  بر طرف گردد  و دَرِ هر رحمت به روی آنها گشوده شود، و نه ناسپاس  و نه خودنما  و فرمودند: سخن خیر بگویید تا به خیر معروف  شوید، کار خوب کنید تا اهل آن باشید، شتاب زده و راز فاش کن نباشید  به راستی که خوبان شما آنهایند که چون به آنها نظر شود، یاد خدا در خاطر آید و بَدان شما آنهایند  که چون برای سخن چینی  بدوند و میان دوستان جدائی افکنند  و برای پاکان عیب جویند.

منبع: اصول کافی جلد 4،ص665

10- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: روزگار اسرار نهان را آشکار می کند.

منبع: غررالحکم،ج1،ص47

11- حضرت امام جواد (علیه السّلام) فرموده اند: گذشت زمان پرده ها را می درد و اسرار نهان را بر تو آشکار می کند.

منبع: بحار،ج17،ص214

12- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: چهار چیز است که تباه می شود: نثار کردن دوستی به کسی که وفا ندارد و نیکی به کسی که سپاسگزار نیست و علم آموزی به شخصی که شنوایی و پذیرش ندارد  و راز سپردن به کسی که استوار اندیش نیست.

منبع : البحار ٧۴/١٩۴

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما



کسب درآمد

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نویسنده : چای ریز نوکراتم
تاریخ : 21 بهمن 1394
زمان : 14:26


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.